Profil na LinkedInu má téměř milion Čechů
Jednoznačně nejvyužívanějším online kanálem pro nábor zaměstnanců je LinkedIn. Ten dle zjištění SHRM vloni využívalo 96 % oslovených firem. „LinkedIn zatím klasické inzeráty nenahradil, firmy ho ale stále více využívají jako alternativní metodu náboru zaměstnanců. Tato profesní síť už tak dávno není doménou pouze IT pracovníků a manažerů, naopak se rozšiřuje do všech segmentů trhu,“ říká Martin Novák z BIBS – Vysoké školy, která pořádá otevřené kurzy na téma Budování osobní značky na trhu. To potvrzují i dostupné statistiky o uživatelích LinkedInu v České republice. Zatímco v roce 2012 zde bylo IT nejrozšířenějším oborem, letos patří mezi nejčastější obory výroba, cestování nebo high-tech segment. Roste však i počet uživatelů z oboru služeb pro zákazníky.
Online nábor – problém pro starší generaci?
Zájem o profesní síť LinkedIn stoupá napříč generacemi. Nejvíce uživatelů tvoří lidé ve věku 25 až 33 let. Profil na LinkedInu jich má v tuzemsku v současnosti zhruba 110 tisíc, což je o 20 tisíc více než v loňském roce. Další hojně zastoupenou skupinu uživatelů tvoří lidé do 44 let. Zájem uživatelů starších 55 let naopak roste pozvolna. Český LinkedIn aktuálně u této věkové skupiny registruje zhruba 15 tisíc profilů. „Sociální sítě využívají zejména mladší lidé. Pro starší pracovníky tak může neschopnost držet se trendů znamenat problém. Schopní, často i vrcholoví pracovníci se kvůli absenci online profilu nemusejí dostat k zajímavým nabídkám. Důležité je proto zvládnout alespoň základy práce se sociálními sítěmi. Potencionální zaměstnavatel snahu o aktuálnost většinou velmi ocení,“ dodává Martin Novák z BIBS – vysoké školy.
Roli hrají klíčová slova i originalita
Údaje společnosti SHRM ukazují, že sociální sítě jsou v 82 % využívány k náboru pasivních uchazečů o zaměstnání. Přesto je však možné využít je také k aktivnímu hledání nové pracovní pozice. Stačí dodržet několik základních pravidel. V případě LinkedInu hraje roli především síla profilu. Tu podporuje nahraná fotografie, počet kontaktů i předchozích pracovních pozic. Důležité je též nastavení klíčových slov. Roli při zobrazování profilu mohou ale hrát i drobné překlepy nebo gramatické chyby. Pro odlišení profilu pak odborníci na recruitment doporučují využít i dalších funkcí LinkedInu, jako je možnost vkládání videí, pdf souborů, obrázků nebo bannerů.
Dvě třetiny firem vsázejí při náboru na Facebook, stále oblíbenější je Instagram
Přesto, že LinkedIn patří v oblasti náboru k suverénně nejvyužívanější síti, i další sociální sítě mohou hrát roli. Facebook využívá dle SHRM 66 % firem, postupný nárůst je patrný rovněž v případě Instagramu. Zatímco v roce 2013 ho společnosti jako možný náborový kanál nevnímaly vůbec, o dva roky později na něj vsází 7 % oslovených firem. „Instagram může být zajímavý zejména pro firmy, které hledají mladé lidi s originálními nápady. Fakt, že víte, co vyfotit, jaký k tomu přidat hashtag a jak získat sledovanost, může být pro firmy z některých oblastí velké plus,“ vysvětluje Novák. Odborníci však upozorňují, že i samotný obsah soukromých sociálních sítí může úspěch při hledání práce výrazně ovlivnit, a to též negativně. Nedoporučují zejména sdílení nevhodných fotografií a obsahu, který by mohl uchazeče ohrozit. Více než třetina organizací se totiž pro společnost SHRM vyjádřila, že diskvalifikovala uchazeče o zaměstnání kvůli informacím, jež se nacházejí na jeho veřejném profilu, nebo jsou dohledatelné na internetu.